2012. október 18., csütörtök

Nagyon csokis céklás Brownie (Rachel Allen)


Ezt a receptet egész egyszerűen muszáj volt kipróbálnom! Egyrészt bár enni ettem, de sütni még sosem sütöttem brownie-t, másrészt kíváncsi voltam mit produkál a cékla a sütiben, mennyire lesz majd fellelhető az íze. Arra számítottam, hogy akár a répatortánál nem lesz domináns a zöldség íz, de számomra érezhető volt, bár semmiképpen nem rontott az élvezetén. Annyit azért még muszáj elmondanom: nem igazán gyerekeknek való édességről van szó. Sőt! Szerintem igazi felnőtteknek járó kényeztető falatok ezek. Sok blogtársamnál láttam már ehhez hasonló receptet, az én verzióm Rachel Allen Cake c. szakácskönyvéből származik. (Ha még nem unjátok.)

Hozzávalók (kb. 20x30 cm-es tepsihez):
27 dkg cékla (megfőzve)
25 dkg étcsoki (80%-os ment bele)
25 dkg puha vaj
3 db tojás
30 dkg cukor (én 15 dkg finomítatlan nádcukrot tettem bele)
7,5 dkg liszt
5 dkg kakaópor
csipet só
1/2 tk sütőpor


Először a céklát készítem elő. Jó alaposan megmosom (ha frisset használunk) és edénybe teszem. Bő vízben felforralom, majd alacsonyabb hőfokon, fedő alatt puhára főzöm. Ez a cékla méretétől függően 30-60 perces főzési időt jelent (én egy nagyobb céklát használtam fel).
A megfőtt cékláról könnyű lehámozni a héját. Apróbb darabokra vágom és kézi botmixerrel összepépezem, hűlni hagyom.
Az étcsokit vízgőz felett megolvasztom. A puha vajat krémesre keverem a cukorral, majd a tojásokat egyenként beleütöm, felverem. Mehet bele ezután a céklapüré és a megolvasztott csoki is. 
A lisztet, kakaóport, sót, sütőport egy tálba szitálom, majd a nedves összetevőkhöz keverem, jó simára dolgozom.
A tepsit kivajazom, alját sütőpapírral bélelem ki. Beleöntöm a tésztát, spatulával elegyengetem a tetejét és előmelegített sütőben sütöm 180 Celsius-fokon (gáz 4) 30-35 percig. A teteje, illetve a közepe maradjon egy picit rezgős, a tészta ne száradjon ki teljesen, maradjon picit szaftosabb. (Bár mindez ízlés kérdése, nekem ez a textúra és állag nagyon ízlett.)
A tepsiben hagyjuk hűlni egy picit, majd kiborítjuk, langyosan kockákra szeljük és vagy magában vagy egy gombóc vaníliafagylalttal, tejszínhabbal tálaljuk. 
(Rögtön 4 szeletet a szomszédainknak adtam, nehogy mindet egyedül faljam be. Diétázók messziről kerüljék el!)

Jó étvágyat hozzá és természetesen a cékla kihagyható, de egy próbát megér!

Tudtad, hogy a brownie Amerikából származik? A 19. század végén az USA-ban és Kanada egyes részein vált igazán népszerűvé. Textúráját tekintve valahol a piskóta és egy morzsásabb keksz (cookie) között van, bár rengeteg variációjával találkozhatunk. Diót, mogyorót, aszalt gyümölcsöket is tehetünk bele. A fehér csokoládéval készített változatot pedig stílusosan ,blondie-nak' (szőkeség) nevezik.

7 megjegyzés:

Gizi írta...

Nagyon szeretem a céklás süteményeket, így ennek a brownie-nak sem tudnék ellenállni. Látszik rajta milyen finom szaftos, és most szívesen megkóstolnám. Ja, és én tuti nem unom a Rachel Allen receptjeidet, nagyon szeretem, és többször készítettem már el egy-egy receptjét.

Névtelen írta...

Hú, gyönyörűek lettek! Most már nekem is ki kéne próbálnom.:)

kamrapolc írta...

Nálunk is volt már terítéken, alig tudtam abbahagyni :)

Erika írta...

Köszi lányok, próbáljátok ki ezt a verziót is, akár újra is. Nem lehet abbahagyni:)

Hankka írta...

Nagyon szépséges, a színe és a textúrája is! :)

Szofi írta...

Már annyi helyen visszaköszön ez a céklás brownie, hogy muszáj lesz rávetemednem, pláne, hogy imádom a céklát :)Gyönyörű színe is van!

Erika írta...

Hankka, Szofi:köszönöm! Nagyon szaftos volt, ki kell próbálnotok!:)