2012. október 23., kedd

Toszkán bableves


Sohasem tartoztam a ,,levesesek" táborába, de mióta saját konyhát vezetek és minden nap friss zöldségből is főzök így elkerülhetetlen volt, nem csak enni de megszeretni is a leveseket, krémleveseket. Jó pár hónapja írtam róla, hogy Írországban nem dívik a főzelék, nem ismerik a rántást és egyáltalán ezt a kategóriát sem. Helyette a már említett sűrű, rengeteg zöldséggel és egy kevéske tejszínnel vagy tejföllel ,,behabart" krémes leves a menő.
A most bemutatott bableves olaszos ízvilágú, rengeteg földi jóval van megpakolva. Az eredeti receptben pancetta is szerepel, amit én most kihagytam, mert szerettem volna végre egy húsmentes napot tartani.

Próbáljátok ki, és ha van kedvetek használjatok friss (szárított) babot hozzá! Igaz, hogy előző este be kell áztatni, de szerintem ezerszer finomabb a konzerveknél. A vörös bab nagyon egészséges, magas fehérjetartalommal bír (kiváló húspótló) , lassan emeli meg a vércukorszintet és sok-sok folsav van benne.

Toszkán bableves hozzávalói (4-6 adaghoz):
olívaolaj
1 nagyobb vöröshagyma
2 gerezd fokhagyma
2-3 szár angol zeller
2 db sárgarépa
friss rozmaring
1 evőkanál paradicsompüré
1 (400g) olasz paradicsomkonzerv (vagy ennek megfelelő friss paradicsom)
kb. 40 dkg bab vegyesen (én adzuki babot és vesebabot használtam, de ízlés kérdése)
1 liter zöldségleves alaplé
tetszés szerinti tészta (pl.kagylótészta, makaróni)
bors
frissen reszelt parmezán a tetejére


A babot (ha szárítottat használunk) előző este beáztatjuk. Főzés előtt megmossuk, lecsepegtetjük.
Lábasban olívaolajat hevítek és a felaprózott vöröshagymát, vékonyra szeletelt fokhagymát enyhén megpirítom benne.
A felkarikázott sárgarépát, angol zellert (halványító zeller) kb. 10 percig párolom a hagymán (víz nélkül). Hozzáadom a friss rozmaringot (egészben), a paradicsompürét, paradicsomkonzervet, babot és kb. 1 liter zöldségleves alaplét. Felforralom és alacsony hőfokon, fedő alatt 20-25 percig főzöm. 
A rozmaringot ezután kihalászom a levesből (vagy benne is hagyhatjuk), majd hozzáadom a tésztát és kb. még negyed órát főzöm. (A babnak elvileg ez a főzési idő elég kell hogy legyen, ha nagyon nem tudjuk szinkronba hozni, akkor a tésztát külön is kifőzhetjük, és adhatjuk a folyamat végén a levesbe).
Sózzuk, borsozzuk, és kellő mennyiségű reszelt parmezán sajtot szórunk rá. Fokhagymás pirítóssal tálalhatjuk.


Jó étvágyat hozzá!

Recept és inspiráció: Catherine Fulvio: Eat like an Italian, Recipes for Good Life

10 megjegyzés:

Planet Susannia írta...

Ilyet én is gyakran csinálok.
Nagybátyád napok óta könyörög, hogy nyissuk meg vele végre az őszi szezont.

Hankka írta...

Régebben én sem voltam odáig a levesekért, aztán ez szépen lassan megváltozott, mára nagyon megszerettem szinte mindenféle fajtáját. Nagyon guszta és tartalmas ez a bableves, kipróbálós lesz nálunk is! :) Csodásak a fotóid! :)

trollanyu írta...

Mi levesesek vagyunk, mindenféle változat jöhet:) Ez is nagyon klassz, jó tartalmas. Az én páromnak a főzelék is leves, mert azt nem ismeri, de nagyon ritkán főzök egyébként, rántást meg sose használok:)A fotóid tényleg nagyon szépek:)

Szofi írta...

Halványító zeller???Sosem hallottam még :)
Nálunk a krémlevesek meg a magyaros levesek mennek,igaz kb. hetente egyszer eszünk levest.Mikor ilyen szépségeket látok,mindig megfogadom,hogy ezentúl minden nap lesz :)

Unknown írta...

Nagyon finom leveske lehet. Régen én sem voltam nagyon leveses, de mióta a fiúk megvannak mindennap kell levesnek lennie, mert sosem adtam nekik üveges ételt, mindig csak frisset.

agomama írta...

Most nagyon szívesen megenném!!

Vidám napot!

Ágnes Napocska Ambrus

Emi írta...

Óóó hát én sem vagyok leveses, de közbe azért be be ugrik. Viszont anyukám bablevese valami verhetetlen. Milliószor próbáltam reprodukálni de... pont olyan sose lesz. Viszont a te levesedből is kanalaznék kicsit:)

wanna írta...

Ez igazán csodás, én "leveses" vagyok, tetszik nagyon!

marisz57 írta...

Én mindennap friss levest főzök, anélkül elképzelhetetlen az étkezés.
Bablevest is gyakran készítek, többféle módon, de bárhogy csinálom, a szárazbabot sohase áztatom le, hanem lobogva forró vízbe teszem bele a megmosott babot. Másfél, két óra alatt megfő. A lencsét ugyanígy szoktam.
Nagyon gusztusos a bablevesed, azt hiszem, a napokban én is megfőzöm.

Mézigörl írta...

Isteni volt! :-)