2015. január 29., csütörtök

Téli melengető


Egy nagyon finom, laktató és nem utolsósorban egészséges téli ,,pörkölt receptet" hoztam. Sokat nem is fűznék hozzá csak annyit, hogy érdemes belőle dupla vagy még nagyobb adagot készíteni. A hűtőben napokig eláll (fagyasztóba is tehető), sietős hétköznapokon csak egy kis rizst vagy quinoa-t kell mellé kifőzni és máris kész a lélekmelegítő ebéd/vacsora. (Én egy hétig ettem annyira ízlett).

A recept az egyik kedvenc blogomról, Ella-tól való, ahonnan a vegán brownie-k is származnak. Pár kisebb változtatást eszközöltem: spenótot is tettem a zöldségekhez, és köretnek nyers karfiol kuszkuszt készítettem. A karfiolt sokan alábecsülik, nem tartják változatosnak pedig mi sem kitűnőbb példa rá mint ez a nyers kuszkusz, hogy egy köret még egészségesebbé teheti a főételt. Állagában és ízében is teljesen olyan lett mint egy sima kuszkusz, viszont a kuszkusszal ellentétben a karfiol gluténmentes, sok benne a C-vitamin, B-vitamin, folsav, kálium, mangán, magnézium. A benne lévő szelén hatására antioxidáns tulajdonsággal is bír. Kalóriatartalma alacsony, viszont hamar telítettségérzetet ad.


Csicseriborsós gombás vegán pörkölt karfiol kuszkusszal
Hozzávaló 2-3 főre

40 dg csicseriborsó (lehet konzerv is)
2-3 sárgarépa
25 dkg gomba
egy marék spenótlevél
40 dkg olasz paradicsomkonzerv 
3-4 evőkanál sűrített paradicsompüré
3-4 fej fokhagyma
kurkuma
bors
őrölt kömény
vegamix
őrölt koriander
chilipor vagy friss chili
kevés forralt víz
olíva vagy más olaj


fél fej karfiol a kuszkusznak (vagy más köret)
1 ek olívaolaj
citrom 


Elkészítés:
Elsőként a csicseriborsót főztem meg (amit előző este beáztattam). Használhatunk konzerv változatot is. 
Ezután egy jó nagy fazekat vettem elő amiben kevés olajat hevítettem, belenyomtam a fokhagymagerezdeket és alacsonyabb lángon párat kavargattam rajta. Hozzáöntöttem a fűszereket is: kurkumát, köményt, koriandert, borsot és beletettem 3-4 evőkanálnyi paradicsompürét is. Felöntöttem kb. egy deci vízzel, belezuttyantottam a paradicsomkonzervet is (vagy dobozos paradicsom még jobb). Picit forraltam és adtam hozzá egy kevés vegamix fűszerkeveréket is, kevés tengeri sót és borsot. Beletettem az előzőleg megpucolt és felkarikázott sárgarépát és fedő alatt majdnem puhára főztem. Mikor  a répa félig megpuhult hozzáadtam a megmosott, felszeletelt gombát és visszatettem a fedőt az edényre. A zöldégeket így puhára főztem, majd hozzáadtam a megfőzött csicseriborsót és egy marék megmosott és lecsepegtetett spenótlevelet is. Pár percig még forraltam és egy-két teáskanálnyi chiliporral bolondítottam meg.

A karfiol kuszkuszhoz a karfiolt rózsáira szedtem, alaposan megmostam, majd késes robotgépben apróra daráltam, egészen addig amíg kuszkuszhoz hasonló állagot nem kaptam. Ezután kitettem egy tálba és pici olívaolajjal locsoltam meg, fél citrom héját reszeltem bele.
Aki ódzkodik a nyers karfioltól annak ajánlom a karfiolt sütőben megsütni, majd utána darálni. 

A húsimádóknak pedig akár csirkemell, akár marhahús sőt még tengeri halfilé is a pörköltbe főzhető.

Jó étvágyat hozzá! :-)

1 megjegyzés:

Planet Susannia írta...

Hú, ez nagyon szimpatikus!
A karfiolt feltétlenül kipróbálom így.

Egészséges emberek egyébként nyugodtan ehetnek glutént, csak azoknak nem tesz jót, akiknek speciális emésztési problémáik vannak. Mint ahogy a probiotikus joghurttol sem lesz sokkal egészségesebb mindenki.